Kompetenskrav för Säljare B2B

Du kommer kunna arbeta som

  • Säljare B2B
  • Företagssäljare
  • Account manager
  • Key account manager
  • Säljkonsult

Arbetslivets kompetenskrav

  • Kompetens att driva säljprocesser utifrån krav på kundnytta och långsiktig lönsamhet
  • Kompetens att skapa, vårda och utveckla kundrelationer
  • Kompetens att ta affärsmässigt helhetsansvar och bidra i säljutvecklande arbete
  • Kompetens att kommunicera, konkretisera och förhandla erbjudanden i affärssituationer
  • Kompetens att planera, analysera och systematisera arbete med kundlojalitet
  • Kompetens att utföra lönsamhetsberäkningar och budgetera för aktiviteter och projekt
  • Kompetens att bedriva proaktiv försäljning, identifiera och prioritera affärer inom offentlig sektor
  • Kompetens att tolka, utforma och ingå juridiskt korrekta affärsavtal
  • Kompetens att hantera försäljning och marknadsföring i  digitala kanaler och sociala medier
  • Kompetens att tillämpa entreprenörskap i yrkesutövandet

Du kommer ha kunskaper om

  •  Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk försäljning, kundbearbetning och kundvård i yrkesrollen som Säljare B2B.
  • Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes-och kompetensområden såsom marknadsföring, företagsekonomi och affärsjuridik.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk försäljning, kundbearbetning och kundvård i yrkesrollen som Säljare B2B.

Du kommer ha färdigheter i att

  • Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra, specialiserade arbetsuppgifter inom försäljnings-, kundbearbetning och kundvårdsarbete i yrkesrollen som Säljare B2B.
  • Lösa sammansatta problem inom försäljnings-, kundbearbetning och kundvårdsarbete i yrkesrollen som Säljare B2B.
  • Kommunicera åtaganden och lösningar gällande försäljnings-, kundbearbetning och kundvårdsarbete i yrkesrollen som Säljare B2B på såväl svenska som ytterligare ett språk.

Du kommer ha kompetenser för att

  • Självständigt behandla teoretisk och praktisk försäljning, kundbearbetning och kundvård på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som Säljare
    B2B.
  • Övervaka försäljnings-, kundbearbetning och kundvårdsarbete samt slutföra förelagda projekt inom yrkesrollen Säljare B2B.